LÄHETYSTYÖ

Soinissa on aina ymmärretty, että lähetystyö on seurakunnan perustehtävä! Seurakunnassa on haluttu ottaa todesta Jeesuksen antama lähetyskäsky "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matteus 28:18-20)

Lähetystyö on Jeesuksen antaman kaste- ja lähetyskäskyn ihana velvoite kaikille kristityille. Saamme olla mukana kertomassa suurimmasta sanomasta, jonka olemme kuulleet, Jeesus Kristus on sovittanut syntimme Golgatan ristillä kuollessaan ja ylösnoustessaan. Tätä Pääsiäisen ilosanomaa jotkut lähetetään viemään maan ääriin asti ja auttamaan elämän erilaisissa oloissa eläviä. Toiset kertovat sanomaa kotimaassa ja ovat mukana lähettäjien joukossa. Lähettäjien suurin tehtävä on rukoilla lähettien/ lähetystyön puolesta. Kukkaroakin saa avata antaen taloudellista apua.

Lähetystyö on läpäissyt kaikki työmuodot hyvin. Monenlaista toimintaa on tarjolla: lähetyspiirit, keväinen lähetyskävely, myyjäisiä, lounaita, arpajaisia, ym.

Heikki Saari uranuurtajana

Soinin seurakunta on saanut olla mukana tekemässä lähetystyötä, lähettämässä lähettejä jo vuosikymmeniä. Ensimmäinen lähetti oli Heikki Saari (s. Soinissa 1879, k.1958), jonka esimerkin myötä ja Jumalan lähettämänä lähtijöitä on löytynyt näihin päiviin asti ja toivottavasti löytyy jatkossakin. Hän toimi pappina Suomen lähetysseurassa ja teki lähetystyötä Ambomaalla vuosina 1903–1911, 1917–1922, 1924–1931 ja 1933–1947. Hän oli myös virsirunoilija ja kirjoitti sanat virteen numero 254 ”Sun työhös, Jeesus, kutsun sain.”

Nimikkolähettimme

• Ville Melanen, Sley, Venäjä
  • Teija Lievonen, SLS, itäinen ja eteläinen Afrikka
  • Shuhei ja Johanna Yamaguchi sekä Marie, Miika, Taneli ja Tomi, SEKL, Japani
  • Olli ja Salome Olenius sekä Sofia ja Sointu, Sley, Etelä-Viro
  • Anne Tuovinen, SEKL, Kypros
  • Taisto Ja Anna Sokka, SLEY, Uganda
  • Medialähetys Sanansaattajien arabiankieliset kristilliset satelliittilähetykset

Lähetysjärjestöt

Suomen Lähetysseura SLS www.mission.fi
Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys SLEY www.sley.fi
Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys SEKL www.sekl.fi
Sanansaattajat SANSA www.sansa.fi
Evankelisluterilainen Lähetysyhdistys Kylväjä www.kylvaja.fi
Suomen Pipliaseura www.piplia.fi. ja www.facebook.com/pipliaseura

Nimikkolähettien ja -kohteiden työtä voit tukea taloudellisesti (muista käyttää myös viitenumeroa/ viestiä maksun viestikenttään):

Sanansaattajat: FI78 5062 0320 1903 60, viite: 888 82000 04664.

Suomen luterilainen evankeliumiyhdistys (SLEY)/ Ville Melanen  FI13 8000 1500 7791 95, viestikenttään: Ville Melanen, Soini.

Suomen lähetysseura (SLS)/ Teija Lievonen: FI38 8000 1400 1611 30, viestikenttään: Teija Lievonen, Soini.

Suomen evankelisluterilainen kansanlähetys (SEKL)/ Shuhei ja Johanna Yamaguchi perh.: FI50 5670 0820 1102 27,  viite: 21568.

Suomen luterilainen evankeliumiyhdistys (Sley)/ Olli ja Salome Olenius perh.: FI13 8000 1500 7791 95, viestikenttään: Oleniusten rengas + Soinin srk.

Suomen evankelisluterilainen kansanlähetys (SEKL)/ Anne Tuovinen: FI50 5670 0820 1102 27, viite: 34762.

DIAKONIATYÖ

Diakoniatyö on Kristuksen rakkauteen perustuvaa palvelua. "Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että Hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme... Me rakastamme, sillä Hän on ensin rakastanut meitä." 1. Joh.4:10, 11, 19

Diakonia kuuluu kaikille kristityille, se on Jumalan rakkauden synnyttämää lähimmäisen rakkautta. Se on myös kirkon työmuoto. Soinissa on diakoniatyöntekijänä diakonissa Katriina Lehtonen.

Diakoniatyöntekijään voi ottaa yhteyttä missä tahansa elämään liittyvissä asioissa, esim. sairastaessa, surussa, yksinäisyydessä, ihmissuhteiden ristiriidoissa, taloudellisissa vaikeuksissa, uskonnollisissa kysymyksissä...  Mahdollisuus on myös yhteiseen hiljentymiseen ja rukoukseen.

Diakoniatyö järjestää kerho- ja retkitoimintaa, sekä tapahtumia mm. aisti- ja kehitysvammaisille, päihde- ja mielenterveysongelmista kärsiville, sekä omaishoitajille, perheille ja vanhuksille. Työntekijä tekee myös kotikäyntejä ja vierailee hoitokodeissa ja laitoksissa. Toimistolla voi käydä vaikka juttelemassa tai anomassa taloudellista apua sitä tarvittaessa.

Seurakunnassamme on käytössä myös diakoninen kotiehtoollinen. Jos sairauden tai muun syyn vuoksi ei voi tulla yhteiseen messuun, voi pappia pyytää tuomaan ehtoollisen kotiin tai pyytää diakonista kotiehtoollista, jolloin diakoniatyöntekijä tuo messussa siunatun ehtoollisen. Yhteydenotto diakoniatyöntekijään viimeistään messua edeltävänä perjantaina. Kirkkokyytiapua voi myös kysellä.

Jos olet kiinnostunut toimimaan vapaaehtoistyössä; ystävänä, kyytiapuna, apuna tapahtumissa (esim. keittiöllä tai ohjelmissa), kirkkoon viejänä, kerhon vetäjänä..., ota yhteyttä diakoniatyöntekijään. Tai jos kaipaat vapaaehtoisystävää, ota yhteyttä.

Diakoniatoimisto sijaitsee seurakuntakodilla keittiön puoleisessa päädyssä ja työntekijä on yleensä aamupäivisin paikalla. Tällöin voi tulla työntekijää tapaamaan tai sopia ajan/kotikäynnin puhelimitse 040-5475460. Sähköposti: katriina.lehtonen@evl.fi

Kirkkoherran virastossa on myytävänä suruadresseja diakoniatyön hyväksi.

Palveleva puhelin 01019-0071 joka ilta klo 18-01, viikonloppuisin 03 asti
www.kirkonkeskusteluapua.fi (palveleva puhelin, chat, netti, kirje)